העולם בו אנו חיים

תורגם על ידי לימור אלהרר

 רקע:

יש החושבים, שתלמידים אמורים לצבוע ציור בין הקווים המסומנים,  להקיף מילים בטקסט או להעתיק משפטים מהלוח. יתכן ואילו דרישות מספיקות, אבל אנו מעדיפים ללמד על מהות החיים. כלומר, מיהו הכוכב עליו אנו חיים ומיהם השותפים שלנו עליו - הצמחים ובעלי החיים. ומה עם האנשים שחיים רחוק מאתנו? איך הם חיים? אלו שאלות לא קלות, לכן, נעבוד בקבוצות. קרא את טבלת ההערכות לפני שאתה מתחיל במשימה.

 השאלה 

פעילות זו תתמקד במציאת תשובה לשאלות הבאות:

מה קורה בעולם העצום הזה שאנו חיים בו?

איך זה בעצם עובד?

המשימה

יחד עם שותפיך תגלה היבטים שונים שאנו קוראים להם "חלונות על העולם", על החיים בכוכב ארץ. מדוע לדעתך אנו קוראים להם "חלונות"?

כל אחד מכם ילמד על אחד מחלונות אלו, ולאחר מכן, תתחברו לקבוצה גדולה יותר כדי להגדיר כמה חוקים שיסבירו כיצד כדור הארץ, היצורים החיים, הצמחים, האנשים, תרבותם והתקשורת מתחברים ומשתלבים. את מסקנותיכם תגישו במצגת. חתיכת עבודה, מה? לכן בחרנו בך!

 

מהלך העבודה

רשימת התפקידים – חלונות לעולם:

כאשר אתה מנסה להבין מושג גדול כמו החיים על פני האדמה, יעזור להתבונן בחלקים הקטנים תחילה. לכן, אתה וחבריך תתחילו בחקירה על ידי התבוננות דרך חלון על העולם. כל חלון הוא היבט גדול וחשוב על החיים על פני האדמה.

כשתהיה מוכן להתחיל, תבחר את אחד החלונות: 

את הרעיונות תרכז בדף העבודה , והרעיונות שהעלית יופגשו עם אלו של שותפיך לקבוצה. האתגר הוא לכתוב את התשובה  הנבונה ביותר לשאלה הבאה: מה קורה בעולם העצום הזה שאנו חיים בו? איך זה בעצם עובד?

 

  שפה

 

         תרבות

 יצורים חיים 

     

צמחים  

    

בני אדם

כדור הארץ

 

עבודת צוות – איסוף החומרים

לפעמים, שאלות גדולות מסובכות וקשות יותר למענה משאלות קטנות אבל כאן אין "תשובה נכונה" אלא יותר עזרה לך, בארגון רעיונות, על הדרך בה אתה מסתכל על העולם.

 

אנשים מבלים את כל חייהם בלימוד התחומים שאנחנו רק הצצנו עליהם:

בתחום כדור הארץ: אסטרונומיה, מטאורולוגיה, אקולוגיה, טכנולוגיה וכו'

בתחום  הצמחים: בוטניקה, שמירת הטבע, חקלאות, וכו'

בתחום היצורים החיים: זואולוגיה , וטרינאריות, ביולוגיה וכו'

בתחום בני האדם: אמנות, פילוסופיה, היסטוריה, סוציולוגיה וכו'

בתחום תרבויות: אנטרופולוגיה,  כלכלה, פוליטיקה, בישול, אוצרות וכו'

בתחום השפות:  בלשנות, מדעי החברה, פרסום, פתולוגיה, וכו'.

אם תרצה ללמוד יותר עבודתם של מומחים אלה, תוכל לשוחח על כך עם המורה, השותפים, או לבדוק במילון.

אחרי בחינה של ששת החלונות על העולם, קבוצתך אמורה להיות עם הרבה רעיונות מעניינים ותובנות. החוכמה היא לתת צורה כלשהי לרעיונות האלה. אנו אומרים צורה כלשהי, מכיוון שנסיון לדחוס את כל הרעיונות לתבנית ברורה ומוגדרת מראש – יגרום לרסק. נסו לענות על השאלה הראשית כקבוצה. יינתנו לכם בהמשך קווי הנחיה. השתמשו בהם אם הם נראים לכם שימושיים. קראו שוב את טבלת ההערכה כדי למלא את המשימה על הצד הטוב ביותר.

מה עם העולם בו אנו חיים?

איך הכל עובד פה?

דוגמא למערכת הקשרים

 

                          

 אם אתה חושב שיהיה יותר מוצלח לבנות את עבודת הקבוצה בתרשים נסה זאת:

1.    התאספו יחד כאשר בכל קבוצה יש אחד לפחות שחקר חלון מסוים.

2.    כל אחד ישתף בחוקים שהגדיר.

3.   אחרי שיתוף בחוקים, השתמשו במערכת הקשרים כדי לתאר את הקשרים בין החלון (הכדור, צמחים וכו') ואת קרינתו על השאר. לדוגמא, כיצד הכדור מתייחס לצמחים, ליצורים החיים, לאנשים, לתרבויות ולשפה? היעזר בדף העבודה לשלב זה.

4.   סיים את התרשים תוך התייחסות לכל פינה של מערכת הקשרים. ברור שחלק מהחלונות מתייחסים אחד לשני בקשר הדוק מאוד. אחרים עשויים להפתיע ויש חלונות שנראה כאילו אין להם השפעה כלל. קח את הזמן והיה יצירתי וביקורתי בקשר לרעיונות ולדעות שמוצגים.

5.   חזור לשאלה המרכזית ורכז את הרעיונות שנראים מתאימים. תיאוריה מרכזית תראה חשיבה עמוקה יותר מכמה תובנות. הצוות שלך אמור לכתוב תשובה כזאת שלא תגרום  להתנגדות של אחד מהשותפים.

 

מסקנות וסיכום

בתחילת משימה זאת, נשאלת שאלה קשה מאוד. מגיעות לך מחמאות על כל העבודה שעשית. בחנת אחד מהחלונות על העולם, כי כשאתה רוצה להבין משהו באמת גדול, טוב לבחון אותו בחלקים, וכדי שתקבל את התמונה הגדולה התבקשת לשתף את רעיונותיך ותובנותיך עם חבריך לקבוצה ואז להגיע לתיאוריה מאחדת שמסבירה כיצד עובד העולם. לשם כך הגדרתם כמה חוקים שמסבירים איך הכוכב, היצורים החיים, הצמחים, בני האדם, תרבותם והתקשורת פועלים ומשתלבים.


 

דף הערכה: איך אתה עובד?

 

מומחה

בינוני

בסיסי

הטור

נראית חשיבה בתשובות שניתנו

 

כל שלושת הכללים הגיוניים ונראה שניתן להשתמש בהם ולהקיש לגבי נושאי אחרים.

נראית חשיבה בתשובות שניתנו

 

השאלות שני כללים לפחות נכתבו. הם מתארים או מתייחסים לדברים שאינם ממש משמעותיים.

 

השאלות נענו, אבל התשובות לא ניתנות להרחבה או העמקה


רק כלל אחד נכתב או שלושת הכללים נכתבו אבל לא ניתנים לבדיקה וחקירה

חלונות על העולם

תשובת הקבוצה לשאלה המרכזית מאחדת רעיונות מפתח על דרכו של העולם

 

 

תשובת הקבוצה לשאלה המרכזית מתייחסת לרוב ה"חלונות"

חלק מהקשרים מראים הבנה על דרכו של העולם וכיצד הוא פועל.

תשובת הקבוצה לשאלה המרכזית לא ממוקדת. 

רעיונות טובים צפים מסביב ללא קשר ביניהם

 


פעילות קבוצתית

כל חברי הקבוצה עובדים היטב ביחד. חילופי דעות שנעשים בהתלהבות גרמו לחברי הקבוצה להיות יצירתיים וביקורתיים.

 

חלק מחברי הקבוצה עובדים יחד היטב. חלק מהשותפים החליפו דעות עם האחרים.

 

לא נראה שהשותפים עובדים ביחד כקבוצה. יתכן שמעט היו דומיננטים יותר או שאף אחד לא היה מעורב בדעות מישנהו. 

שיתוף פעולה בעבודת צוות

 

 

חזור

היצורים החיים

חזור

השתמש בקישורים מתחת כדי ללמוד יותר על תפקידך. תתמקד במיוחד בתשובות לשאלות הבאות:

·        כיצד מאמצים לעצמם היצורים החיים את הסביבה בה הם חיים?

·        תן שלוש דוגמאות כיצד יצור חי מסגל עצמו לתנאי הסביבה.

הגדר 1 – 3 חוקים על כיצד כל זה עובד.

רשימת מקורות התחלתית:

חזור

 

הכוכב

חזור

השתמש בקישורים מתחת כדי ללמוד יותר על תפקידך. תתמקד במיוחד בתשובות לשאלות הבאות:

·        היכן נמצא כדור הארץ?

·        כיצד תנועת כדור הארץ משנה ומשפיעה על חיינו?

·        כיצד משפיע איזור המחיה של בני אדם על חייהם?

הגדר 1 – 3 תופעות של התאמת בעל חיים לסביבתו.

הצמחים

חזור

 

השתמש בקישורים מתחת כדי ללמוד יותר על תפקידך. תתמקד במיוחד בתשובות לשאלות הבאות:

·        כיצד משתנים הצמחים בשל תנאי המחייה?

·        מהם תנאי מחיה?

·        לאילו תנאי מחיה יש השפעה על צמחים?

הגדר 1 – 3 חוקים כיצד הצמחים חיים.

 בני אדם

חזור

השתמש בקישורים מתחת כדי ללמוד יותר על תפקידך. תתמקד במיוחד בתשובות לשאלות הבאות:

·        כיצד חיים בני אדם באזורים שונים של העולם?

·        מה הם אוהבים ורוצים?

·        בזכות מה זוכה אדם לכבוד מאחרים?

·        תן שלוש דוגמאות של דבר(ים) שאדם עשה, שעשו אותו בולט לטובה.

הגדר 1 – 3 חוקים כיצד הופך אדם לגיבור וגיבורה.

 

חזור

תרבויות

חזור

השתמש בקישורים מתחת כדי ללמוד יותר על תפקידך. תתמקד במיוחד בתשובות לשאלות הבאות:

·        אילו דברים עושים את "תרבות" החברה האנושית?

·        כיצד יוצרים אנשים את תרבותם?

·        מדוע יוצרים אנשים תרבויות?

הגדר 1 – 3 חוקים שמסבירים כיצד תרבויות נוצרות ומדוע.

 

חזור

 

שפה

חזור

השתמש בקישורים מתחת כדי ללמוד יותר על תפקידך. תתמקד במיוחד בתשובות לשאלות הבאות:

·        מדוע אנשים, באזורים שונים של העולם, מדברים בשפות שונות?

·        מהי שפה?

·        למד  3 דברים חשובים כדי לתקשר בשפה אחרת

·        כיצד יכולים אנשים לתקשר ללא שפה?

הגדר 1 – 3 חוקים שמסבירים כיצד תקשורת ושפה פועלים.

 

 

 

חזור


 

דף עבודה למערכת הקשרים

חזור

מלא את הסעיפים עבור כל פינה במערכת הקשרים. ברור שחלק מהחלונות מתייחסים אחד לשני בקשר הדוק מאוד. אחרים עשויים להפתיע ויש חלונות שנראה כאילו אין להם השפעה כלל. קח את הזמן והיה יצירתי וביקורתי בקשר לרעיונות ולדעות שמתבררים.

חזור לשאלה המרכזית ורכז את הרעיונות שנראים מתאימים. תיאוריה מרכזית תראה חשיבה עמוקה יותר מכמה תובנות. הצוות שלך אמור לכתוב תשובה כזאת שלא תגרום  להתנגדות של אחד מהשותפים.

אתה יכול להעתיק את הדף ל – Word ולהקליד ישירות את הרעיונות.

כיצד מתקשר כדור הארץ ל :

 צמחים

_____________________________________________________
 בעלי חיים

_____________________________________________________
בני אדם

_____________________________________________________
תרבות

_____________________________________________________
שפה
_____________________________________________________
 

חזור

 

 כיצד הצמחים מתקשרים ל :

·                                כדור הארץ
_____________________________________________________
·                                יצורים חיים


_____________________________________________________
·                                בני אדם


_____________________________________________________
 

·                                תרבויות
_____________________________________________________
 

·                                שפה
_____________________________________________________
 

חזור


 

כיצד היצורים החיים מתייחסים ל:

·                                כדור הארץ
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                צמחים
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                בני אדם
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                תרבויות
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                שפה
_____________________________________________________
_____________________________________________________

חזור


כיצד בני אדם מתייחסים ל

·                                כדור הארץ
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                צמחים
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                יצורים חיים
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                תרבויות
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                שפה
_____________________________________________________
_____________________________________________________

חזור


 

כיצד תרבויות מתייחסות ל:

·                                כדור הארץ
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                צמחים
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                בעלי חיים
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                בני אדם
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                שפה
_____________________________________________________
_____________________________________________________

חזור


 

כיצד השפה מתקשרת ל:

·                                כדור הארץ
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                צמחים
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                היצורים החיים
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                בני האדם
_____________________________________________________
_____________________________________________________

·                                תרבויות
_____________________________________________________
_____________________________________________________

חזור

 

 

חזור לדף הריכוז

 

טל' משרד: 09-8944210. מען למכתבים: ת.ד. 2291 כפר יונה מיקוד 40300
      עודכן     02/07/2014 

This site and all of it's material are copyrighted © by Limor Elharar 2003